poczta@zsp.wieruszow.pl | telefon: 62 784 13 21 | faks: 62 784 17 71

ZSP Wieruszów

STASZIC w Paryżu

W dniach 5-11 listopada 2023 roku odbyła się wycieczka uczniów i uczennic Technikum w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Stanisław Staszica w Wieruszowie do Paryża.

W niedzielę (5.11.2023 r.) w godzinach południowych 35 uczniów i uczennic z opiekunami wyruszyło autokarem do Paryża.

W poniedziałek (6.11.2023 r.) spacer po Paryżu rozpoczęliśmy od Placu Concord, następnie Kościół de la Madeleine, sala koncertowa Olympia, Opera Garnier, perfumeria Fragonard. Weszliśmy na punkt widokowy w Galerii Lafayette, aby podziwiać panoramę miasta. Metrem udaliśmy się na Aleję Pól Elizejskich po której przespacerowaliśmy się na Plac Charles de Gaulle, na którym znajduje się Łuk Triumfalny. Na murach Łuku Triumfalnego szukaliśmy polskich nazwisk napoleońskich żołnierzy. Krętymi schodami wspięliśmy się na Łuk Triumfalny, z którego podziwialiśmy przepiękną panoramę Paryża. W godzinach popołudniowych udaliśmy się na obiadokolację do restauracji Monte-Carlo, a następnie metrem i tramwajem do hotelu Première Classe Pont De Suresnes, który znajduję się w pobliżu rzeki Sekwana i Lasku Bulońskiego.

We wtorek (7.11.2023 r.) po francuskim śniadaniu udaliśmy się metrem pod Paryski Ratusz (Hôtel de Ville) skąd rozpoczęliśmy spacer w kierunku Katedry Notre-Dame. Mogliśmy obserwować prace przy odbudowie katedry po pożarze w 2019 roku. Następnie udaliśmy się pod Pałac Sprawiedliwości (Palais de Justice) oraz Kaplicę Sainte-Chapelle. Spacer kontynuowaliśmy Dzielnicą Łacińską, gdzie podziwialiśmy: Fontannę Saint-Michel, ruiny łaźni (Thermes de Cluny), gotycką rezydencją Musée de Cluny, Uniwersytet Paryski (Sorbona). Krótki odpoczynek miał miejsce w Ogrodzie Luksemburski, w którym znajduję się Pałac Luksemburski. Następnie udaliśmy się pod Panteon skąd przez skwer René-Viviani, na którym znajduję się najstarsze drzewo w Paryżu, dotarliśmy do Kościoła Saint-Séverin. Zobaczyliśmy budynek Biblioteki Polskiej oraz Dom Marii Skłodowskiej-Curie. Metrem pojechaliśmy do Muzeum d’Orsay, w którym podziwialiśmy ważne dzieła sztuki europejskiej z XIX i XX w. prezentowane w okazałym budynku dawnego dworca kolejowego. Po zwiedzaniu udaliśmy się na obiadokolację przez Ogrody Tuileries do Self Service Tuileries. W drodze powrotnej do hotelu zobaczyliśmy rozświetloną nowoczesną dzielnicę Paryża La Défense.

W środę (8.11.2023 r.) po francuskim śniadaniu pojechaliśmy autokarem do Pałacu Wersalskiego, gdzie mogliśmy podziwiać francuską architekturę, malarstwo i rzeźbę. Pociągiem podmiejskim udaliśmy się pod Wieżę Eiffela. Pieszo pokonaliśmy dwa poziomy wieży, by na trzecim po wjechaniu windą podziwiać widok na Paryż z 276 metrów. Na obiadokolację przez Plac Warszawski udaliśmy się metrem do restauracji Monte-Carlo.

W czwartek (9.11.2023 r.) po francuskim śniadaniu pojechaliśmy pod Statuę Wolności w Paryżu, która jest mniejszą kopią oryginalnej nowojorskiej Statuy Wolności. Metrem dotarliśmy na Cmentarz Père-Lachaise, gdzie między innymi znajduje się Grób Fryderyka Chopina, Jima Morrisona, Édith Piaf, Apollinaira i Victora Noir. Metrem pojechaliśmy pod Moulin Rouge, skąd udaliśmy się spacerem przez Dzielnicę Montmartre, gdzie zobaczyliśmy pomnik Saint-Denis i Dalidy oraz La Maison Rose. Przed deszczem schroniliśmy się w Bazylice Sacré-Cœur, spod której rozpościera się przepiękny widok na Paryż. Po obiadokolacji w Self Service Tuileries udaliśmy się na wieczorny spacer ulicami Paryża, który zakończył się na Placu Trocadéro z widokiem na rozświetloną Wieżę Eiffela.

W piątek (10.11.2023 r.) po francuskim śniadaniu i wymeldowaniu się z hotelu pojechaliśmy do Pałacu Luwr, który jest jednym z największych muzeów na świeci ze słynną Mona Lisa i Nike z Samotraki. Po zwiedzaniu udaliśmy się do dawnej zajezdni kolejowej Station F w 13 dzielnicy Paryża, w okolicach której mogliśmy zjeść posiłek przed drogą powrotną autokarem. Do Wieruszowa wróciliśmy w sobotę (11.11.203 r.) w godzinach południowych.

Kierownikiem wycieczki był Rafał Kowalczyk, opiekunami Ewa Kowalińska i Marcin Joniak oraz z ramienia Biura Podróży BUKAL Travel Katarzyna Lorek.

Wycieczka została dofinansowana przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach przedsięwzięcia „Poznaj polskie ślady w Europie”.