poczta@zsp.wieruszow.pl | telefon: 62 784 13 21 | faks: 62 784 17 71

ZSP Wieruszów

Wycieczka do Warszawy

27 marca 2019 roku 47 uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Wieruszowie pod opieką nauczycieli: K. Gałęzy, N. Junkego oraz R. Światłowskiego udało się na jednodniową wycieczkę do Warszawy. Wyruszyliśmy wczesnym rankiem spod bramy naszej szkoły, żeby punktualnie o godzinie 10:00 stawić się przy wejściu do Pałacu Prezydenckiego. Po obowiązkowej kontroli bezpieczeństwa i późniejszym oddaniu wszelkich plecaków oraz toreb zostaliśmy serdecznie powitani przez panią przewodnik. Zwiedzanie obiektu rozpoczęliśmy od pomieszczenia, gdzie za szklaną szybą znajdował się legendarny „okrągły stół”, przy którym w 1989 roku dokonano transformacji ustrojowej w Polsce. Kolejnym pomieszczeniem, jakie zobaczyliśmy, była Sala Kolumnowa. Jest to miejsce dobrze nam znane z relacji telewizyjnych. To w Sali Kolumnowej prezydent powołuje i odwołuje rządy, nadaje tytuły naukowe, mianuje sędziów, nadaje stopnie generalskie, najwyższe odznaczenia i ordery państwowe. Była też ona świadkiem wielu historycznych momentów – to tu w 1955 r. państwa bloku komunistycznego podpisały Układ Warszawski, w 1989 r. trwały obrady okrągłego stołu, w 1999 podpisano akces Polski do NATO, a w 2003 przystąpienie naszego państwa do Unii Europejskiej. Następnie zwiedzaliśmy Salę Obrazową. To tutaj przychodzą goście po głównych uroczystościach w Sali Kolumnowej. Tutaj odbywają się nieformalne spotkania. Dookoła niej na ścianach wiszą dzieła sztuki pędzla Rafała Malczewskiego. Dalsze kroki skierowaliśmy w stronę Sali Białej. Jest to jedno z najważniejszych pomieszczeń w Pałacu Prezydenckim. Tutaj polski prezydent przyjmuje głowy państw i szefów rządów z innych krajów. Pani przewodnik oprowadziła nas również po Kaplicy Zwiastowania Najświętszej Marii Panny. W tym miejscu modlili się dwaj papieże Jan Paweł II i Benedykt XVI. Na ścianach kaplicy zobaczyliśmy podarunki papieży oraz tablice poświęcone pamięci urzędników Kancelarii Prezydenta, którzy zginęli w katastrofie smoleńskiej.  Ostatnimi pomieszczeniami, jakie zostały nam udostępnione do zwiedzania, były Ogród Zimowy ze szklaną kopułą i Sala Orderu Orła Białego. Miejsce to powstało z inicjatywy Prezydenta RP Andrzeja Dudy w roku Narodowych Obchodów Setnej Rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę.

Z Krakowskiego Przedmieścia do Muzeum Wojska Polskiego – kolejnego miejsca naszej podróży – dotarliśmy pieszo. Idąc w kierunku Alei Jerozolimskich, po drodze obserwowaliśmy wielkomiejski zgiełk. Mijani przez nas przechodnie wyglądali na tych, co wiecznie są spóźnieni. My na szczęście do takich nie należeliśmy i dotarliśmy do muzeum przed planowanym czasem.  Po zakupieniu biletów i podzieleniu się na dwie grupy wsiedliśmy za sprawą muzealnych eksponatów do  „wehikułu czasu” po to, aby poznać historię oręża polskiego. Na miejscu mieliśmy okazję zobaczyć m.in. zbiór broni od czasów średniowiecza do XX wieku (np. złocony szyszak dowódcy pochodzący z okresu pierwszych chrześcijańskich władców Polski, zbroje turniejowe, kolekcję zbroi husarskich zdobionych orlimi skrzydłami i lamparcimi skórami z XVII wieku, broń, umundurowanie i liczne pamiątki z czasów powstań narodowych i Wielkiej Wojny), dzieła sztuki, książki, dokumenty i fotografie. W znajdującym się obok muzeum parku obejrzeliśmy ciężki sprzęt z okresu I i II wojny światowej, m.in.: działa, armaty, samoloty i pojazdy opancerzone.

Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie w Warszawskim Centrum EXPO  Międzynarodowych Targów Automatyki i Pomiarów AUTOMATICON. Nasi uczniowie, w szczególności z klas mechatronicznych, nie mogli nacieszyć się widokiem najnowszych rozwiązań w dziedzinach automatyki, pomiarów przemysłowych i robotyki. Mieli również niepowtarzalną okazję przetestować działanie niektórych urządzeń oraz sprawdzić swoją znajomość języka angielskiego podczas rozmów i prezentacji przygotowanych przez zagranicznych wystawców dla firm i osób zainteresowanych zastosowaniem automatyki i robotyki w przemyśle.

Pełni wrażeń i mocno już zmęczeni do Wieruszowa wróciliśmy w godzinach nocnych. Opiekunowie dziękują wszystkim uczestnikom wycieczki za zdyscyplinowanie oraz bardzo miłą atmosferę.