poczta@zsp.wieruszow.pl | telefon: 62 784 13 21 | faks: 62 784 17 71

ZSP Wieruszów

Wycieczka do Auschwitz-Birkenau i Kopalni Guido

Człowiek jest jakoś tak skonstruowany, że przez całe życie ciągnie go pod ziemię. Dlatego społeczność uczniowska „Staszica” postanowiła wsiąść w „machinę czasu” i przenieść się w otchłań niekończących się historii, tajemnic, labiryntów i korytarzy górnictwa węgla kamiennego w Polsce.

Żeby swój cel urzeczywistnić 17 października 2023r., grupa 47 uczniów z klas 2 Tb, 4 Ttb , i 2 Tt pod opieką swoich wychowawców: Beaty Królikowskiej, Krzysztofa Gałęzy, Danuty Przybylskiej i pani Karoliny Hłądzyńskiej udała się na jednodniową wycieczkę autokarową na Górny Śląsk.

Pierwszym punktem zwiedzania była Kopalnia Guido w Zabrzu.

Przedsiębiorstwo górnicze powstało w 1855 r., a nazwę swą wzięło od założyciela hrabiego Guido Henckel von Donnersmarck.

W części naziemnej mogliśmy obejrzeć budynek nadszybia szybu kolejowego oraz stalową wieżę z mechanizmem wyciągowym produkcji firmy AEG z 1927 roku. Po spotkaniu z panem przewodnikiem i krótkim wprowadzeniu naszedł czas na błyskawiczny zjazd górniczą szolą (prędkość 4 m/s) w głąb kopalni na poziom 320. W chodnikach górniczych zostaliśmy uraczeni opowieściami o trudzie pracy górników z XIX i początków XX wieku. Zobaczyliśmy pierwsze maszyny i rozwój mechanizacji w miarę postępu technologicznego. Poznaliśmy zagrożenia czyhające pod ziemią na górników. Dzięki multimedialnym efektom mogliśmy je poczuć niemal na własnej skórze. Poruszaliśmy się śladami górniczych wyrobisk, czasami ciasnymi i niskimi. Poznaliśmy warunki, w jakich na co dzień pracują górnicy i ile wysiłku muszą włożyć, by wydobyć „czarne złoto”. Zaprezentowano nam pokaz maszyn wydobywczych, zarówno tych starszych, jak i współczesnych. Część trasy na poziomie 320 pokonaliśmy jedyną w Europie udostępnioną dla turystów podziemną podwieszaną kolejką elektryczną. Podziwialiśmy tutaj „świat podziemnych gigantów”, którzy z narażeniem życia wydobywają węgiel. Trzeba uczciwie przyznać, że po wizycie w Guido inaczej spoglądamy na pracę górników.

Kolejnym celem naszej podróży było Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Miejsce to dla świata jest symbolem terroru, ludobójstwa i holokaustu. Gdy dotarliśmy na teren obozu naszym oczom ukazała się brama, na której widniał napis „ARBEIT MACHT FREI”, czyli w tłumaczeni na język polski „Praca czyni wolnym”

Następnie pani przewodnik poprowadziła nas na wystawy urządzone w niektórych blokach, pokazała komory gazowe i krematoria, blok w którym więziony był rotmistrz Witold Pilecki oraz celę śmierci ojca Maksymiliana Kolbe. Po krótkiej przerwie nastąpiła dalsza część zwiedzania obozu – Auschwitz II – Birkenau, gdzie na miejscu można było ocenić skalę tego największego nazistowskiego obozu śmierci. Auschwitz zaczął działać w 1940 roku jako miejsce przetrzymywania polskich więźniów politycznych. Dwa lata później został przekształcony w jedno z głównych miejsc zagłady europejskich Żydów. W czasie istnienia obozu zamordowano tam około 1,2 mln ludzi, głównie Żydów, ale także Polaków, Cyganów, Rosjan i przedstawicieli innych narodowości. Oświęcim to miejsce jednej z największych

tragedii w historii ludzkości. Dawny niemiecki obóz koncentracyjny zrobił na nas niezwykłe wrażenie, gdyż pozwala przynajmniej częściowo wyobrazić sobie skalę Holokaustu.

Każdy z nas powinien zapamiętać tą lekcję historii i miejsce gdzie „Ludzie ludziom zgotowali ten los.”

Organizatorzy składają podziękowanie młodzieży, która podczas wyjazdu stworzyła przesympatyczną atmosferę oraz pani Karolinie Hłądzyńskiej – właścicielce Biura Podróży Perła Travel za pomoc w zorganizowaniu wycieczki.