poczta@zsp.wieruszow.pl | telefon: 62 784 13 21 | faks: 62 784 17 71

ZSP Wieruszów

Staszic we Włoszech (Lombardia)

W dniach 01-02 października 2024 roku odbyła się wycieczka uczniów i uczennic Technikum w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Stanisława Staszica w Wieruszowie do Włoch (rejon Lombardia).

W godzinach nocnych udaliśmy się na lotnisko do Wrocławia skąd polecieliśmy nad ranem samolotem do Bergamo. Z lotniska do centrum Mediolanu pojechaliśmy pociągiem, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć jeden z największych dworców kolejowych w Europie (Milano Centrale). Następnie pojechaliśmy pociągiem do Como – miasta we Włoszech, w regionie Lombardia, przy granicy ze Szwajcarią. Miasto znajduje się nad jeziorem o tej samej nazwie, zwanym również Lario lub Lago di Como. Lago di Como jest trzecim co do wielkości jeziorem Włoch i zarazem jest to najgłębsze jezioro Alp. Kolejką wjechaliśmy na pobliskie wzgórze, skąd rozciąga się widok na miasto i jedną z odnóg jeziora, którego kształt na mapie przypomina odwróconą literę Y. W Como zwiedziliśmy stare miasto z XII-wieczną romańską Bazyliką San Fedele z okazałą dzwonnicą i spektakularnym wnętrzem z organami piszczałkowymi.

Z Como wróciliśmy do Mediolanu gdzie udaliśmy się do palarni kawy Starbucks, a następnie na Piazza del Duomo gdzie znajduje się jedna z największych katedr na świecie – arcydzieło, którego ukończenie zajęło ponad 600 lat – Katedra w Mediolanie (Duomo di Milano). Spacerem przeszliśmy przez Galerię Wiktora Emanuela II (centrum handlowe w oszklonym XIX-wiecznym pasażu z butikami luksusowych marek i ekskluzywnymi restauracjami) i dotarliśmy do Navigli Milano – najbardziej klimatycznej dzielnicy Mediolanu, ozdobionej pięknymi kanałami, obfitującej w restauracje i kawiarnie.

Po nocy w hotelu i śniadaniu pojechaliśmy tramwajem i metrem do Castello Sforzesco – wielkiej średniowieczno-renesansowej twierdzy z historycznymi muzeami oraz dziełami da Vinci i Michała Anioła. Po zwiedzaniu udaliśmy się na spacer po parku Sempione, gdzie mogliśmy zobaczyć Arco della Pace – łuk triumfalny z płaskorzeźbami i posągami zaprojektowany przez Luigiego Cagnolę na zlecenie Napoleona. Na obrzeżach parku znajduje się Acquario Civico e Stazione Idrobiologica di Milano, w którym mogliśmy podziwiać akwaria z miejscową i światową wodną fauną i florą.

Po południu pociągiem wróciliśmy do Bergamo, gdzie zwiedziliśmy historyczną część miasta położoną na wzgórzu (Città Alta), gdzie wjechaliśmy kolejką (Funicolare di Bergamo Alta). Najważniejsze zabytki górnej części miasta to Piazza Vecchia, przy którym znajduje się wybudowany w XII w. Palazzo della Ragione, bazylika Santa Maria Maggiore (XII–XIV w.), wieża miejska z XI w. i zabytkowe mury obronne. W godzinach wieczornych wróciliśmy do Polski samolotem z lotniska w Bergamo.

Opiekunami byli Julita Bossa-Piluch, Agata Damasiewicz i Rafał Kowalczyk.