Liczba osób z dysleksją jest niepokojąco duża, a z roku na rok wzrasta. Średnio w każdej polskiej klasie jest 3–4 dzieci dyslektycznych.
W związku z tym, chcielibyśmy przybliżyć temat tego „popularnego” dziś zaburzenia- czym jest, jak się objawia oraz zapoznać naszych uczniów z ich prawami, ale też obowiązkami jako osób z postawioną diagnozą DYSLEKSJI.
DYSLEKSJA charakteryzuje się trudnościami w nauce pisania i czytania.
Może być spowodowana wadami w sferach poznawczych.
Dyslektykom podczas czytania mogą na przykład mieszać się litery.
Specyficznym zaburzeniom czytania towarzyszą często zaburzenia ortografii (dysortografia).
Należy wiedzieć, że dysleksja nie ustępuje samoistnie. Oczywistym jest jednak to, że im wcześniejsza pomoc, tym lepszy efekt i mniejsze nasilenie trudności.
Jedynym sposobem na przezwyciężenie trudności jest systematyczna praca.
JEŚLI WIĘC ZDIAGNOZOWANO U CIEBIE DYSLEKSJĘ, POWINIENEŚ:
-uczęszczać na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole lub w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
-niezbędnym warunkiem skutecznego oddziaływania będzie także codzienne wykonywanie dodatkowych ćwiczeń w domu.
Pamiętaj, że jako uczeń z dysleksją masz prawo do dostosowania i obniżenia wymagań edukacyjnych do Twoich możliwości, ale też obowiązki, jakim są m.in próby podejmowania prac dodatkowych nad rzeczami sprawiającymi Ci trudność, oraz dokumentowania ich w specjalnym zeszycie.
A czy dysleksja ma jakieś zalety…?
Okazuje się, że dyslektycy to ludzie z niezwykle rozwiniętą kreatywnością, obdarzeni myśleniem intuicyjnym a także zdolnością do wielowymiarowego rozwiązywania problemów i praktycznego uczenia się.
Poniżej w nieco żartobliwej formie został przedstawiony Dekalog Dyslektyka – DD.