W lutym 2020 roku nauczycielki Monika Hejman i Wioletta Żywioł zaprosiły na godzinę wychowawczą pielęgniarkę szkolną Panią Marię Kempa, która przybliżyła młodzieży szkoły branżowej klasy 2 d i 2 r problem uzależnień związany z używkami takimi jak: narkotyki, alkohol, picie w dużej ilości energetyków czy eksperymentowanie z dopalaczami. Celem , każdej godziny wychowawczej było przekazanie informacji na temat zachowań ryzykownych, które często występują u współczesnej młodzieży. Młodzież została zapoznana z negatywnym działaniem alkoholu na organizm człowieka, z pojęciem zatrucia alkoholowego. Poznali również definicję uzależnienia oraz jego objawy. Szczególnie istotne znaczenie miało przekazanie ważnych informacji na temat zachowań asertywnych i korzyści płynących z ich stosowania w codziennym życiu.
Uczniowie poprzez rozmowę poszerzyli i usystematyzowali swoją wiedzę na temat substancji psychoaktywnych. Zwrócono uwagę na fakt, że młodzi ludzie bardzo szybko uzależniają się od alkoholu. Wyjaśniono, czym jest uzależnienie i jak się objawia. Szczególnie istotne znaczenie ma asertywność – umiejętność odmowy wszelkim szkodliwym substancjom, zwłaszcza nieuleganie presji grupy rówieśniczej. Uczestnicy zostali zapoznani również z problemem uzależnienia od narkotyków i dopalaczy. Dowiedzieli się, jakie pułapki czyhają na nich w kontakcie z narkotykami i dopalaczami. Spotkanie było okazją do rozmowy o tym, dlaczego młodzi ludzie sięgają po dopalacze i narkotyki, czy dzięki nim otrzymują to, czego pragną. Uzyskali wiedzę z zakresu negatywnych następstw zażywania narkotyków i dopalaczy. Ważnym doświadczeniem była również rozmowa na temat przeżywanych przez młodzież emocji i rozwijania w sobie umiejętności mówienia na temat uczuć. W ramach zajęć uczniowie uzyskali odpowiedni zestaw informacji umożliwiający podejmowanie skutecznych decyzji. Cennymi okazały się ćwiczenia, które poruszyły sferę emocjonalną uczniów i odniosły się bezpośrednio do problematyki uzależnienia. Uczniowie nabyli podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie komunikacji i zachowań asertywnych poprzez pracę nad zwiększeniem świadomości siebie: swoich uczuć, postaw, wartości, sposobów funkcjonowania w grupie.
Współczesne motywy picia to: złagodzenie złości, nerwowość, napięcia wewnętrzne, stres, obciążenia psychosocjalne (bezrobocie, problemy w rodzinie, szkole, pracy); alkohol ma stymulować do większego zadowolenia i odprężenia. Nadużywanie alkoholu negatywnie wpływa na otoczenie pijącego; prowadzi do zerwania więzi społecznych w rodzinie, kręgu znajomych i w miejscu pracy. Poszkodowani są zarówno partnerzy życiowi jak i dzieci, które dorastają w ekstremalnie napiętych warunkach. Na dłuższą metę prowadzi to do daleko idących zaburzeń rozwojowych dziecka. Wydatki na alkohol nierzadko pochłaniają większość dochodów rodziny.
Mamy nadzieję, że spotkania spełniły oczekiwania naszych uczniów i przyczynią się do podejmowania przez nich rozsądnych i przemyślanych decyzji w przyszłości.
A teraz kilka cennych informacji:
Siedem czynników ochronnych
- Zaufanie do samego siebie i zdolność do sprostania większości zadań.
- Wybór odpowiednich przyjaciół i wiedza, do kogo można się zwrócić o pomoc w razie potrzeby.
- Nie mieszać potrzeby wiedzy ze zwykłą ciekawością.
- Aktywnie podchodzić do życia, nie przyjmować pasywnej postawy.
- Rozmawiać o problemach, nie przemilczać ich ani nie dusić w sobie.
- Umieć wczuć się w inne osoby, bez zazdrości/zawiści w stosunku do faktycznie, lub rzekomo uprzywilejowanych.
- Wytrzymać obciążenia, nie załamywać się od razu.
Szesnaście sposobów na niepalenie
- Ustal sobie datę rzucenia palenia. Jeśli możliwe, zrób to razem z przyjaciółką/przyjacielem.
- Dopóki jeszcze palisz, zmień swoje nawyki palacza. Pal tylko w szczególnych sytuacjach: wyłącznie na powietrzu; nie rób nic więcej podczas palenia; kiedy sięgasz po papierosa, schowaj go z powrotem do pudełka i odczekaj możliwie długo; spróbuj zamiast zapalić zrobić coś innego.
- Zmieniaj marki papierosów.
- W chwili rzucenia palenia wyrzuć wszystkie papierosy i usuń popielniczki.
- Zmień swoje ranne nawyki: zamiast przy stole, jedz śniadanie na stojąco.
- Kiedy masz ochotę na papierosa, wypij szklankę wody.
- Włóż cokolwiek do ust: gumę do żucia, cukierek etc.
- Nagródź się na koniec dnia bez papierosa; obejrzyj dobry film, lub zjedz coś smacznego.
- Nie martw się, jeśli w pierwszych dniach niepalenia będziesz senny albo zdenerwowany – to szybko przejdzie.
- Zażywaj dużo ruchu: idź na długi spacer, albo na rower.
- Myśl o dobrych stronach niepalenia: nie będziesz więcej śmierdzieć papierosami, twoje płuca i serce będą się cieszyć, twoje pocałunki będą smakować lepiej – przekonaj się.
- Jeśli masz ochotę zapalić, pomyśl, że będziesz musiał cały odwyk zaczynać od początku. Zajmij się czymś innym.
- Każdego wieczora wrzucaj zaoszczędzone na papierosach pieniądze do szkatułki i licz je co jakiś czas.
- Informuj innych, że rzuciłeś palenie i opowiadaj, jak to zrobiłeś.
- Jeśli próba rzucenia papierosów nie powiodła się, zacznij raz jeszcze.
- Jeśli potrzebujesz więcej pomocy, idź do lekarz, przepisze ci coś stosownego.