W czasie nauki zdalnej uwaga nauczycielek i nauczycieli skupia się na przekazywaniu uczniom treści programowych w możliwie angażujący i atrakcyjny sposób. Poznanie i opanowanie przydatnych narzędzi oraz przygotowanie lekcji dostosowanych do wirtualnej rzeczywistości pochłania większość czasu i energii. Znalezienie przestrzeni na zadbanie o emocjonalne potrzeby uczennic i uczniów to bardzo ważna sprawa. Pielęgnowanie szkolnych relacji i stworzona przy ich pomocy atmosfera wzajemnego wsparcia, zrozumienia, serdeczności i akceptacji będzie służyć dobrej współpracy uczeń-uczeń i uczeń-nauczyciel.
Najważniejsza jest wzajemna życzliwość!
Życzliwość to postawa charakteryzująca się życzeniem dobra innym i uczynnością. Zawiera w sobie: serdeczność, uprzejmość, wyrozumiałość, zrozumienie, współczucie i akceptację. To coś znacznie więcej niż bycie miłym. W życzliwym środowisku jest dużo zrozumienia, współczucia i wzajemnego oddania. Automatycznie spada ilość konfliktów i zachowań agresywnych. Nawiązują się przyjaźnie, pojawia się bliskość, otwartość, radość oraz chęć wzajemnej pomocy.
– Bądź swoim własnym najlepszym przyjacielem – traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany,
– Bądź miły dla innych, nie osądzaj ich – każdy potrzebuje dobrego kumpla,
– Bądź uczciwy i godny zaufania,
– Bądź lojalny i wstawiaj się za innymi, jeśli tego potrzebują,
– Miej odwagę powiedzieć „przepraszam”, jeśli popełnisz błąd,
– Bądź wsparciem, gdy ktoś ma zły dzień,
– Baw się dobrze ze swoimi kumplami i pozwól innym bawić się dobrze z Tobą!
https://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/#/quizy
Wzajemnie życzliwe uczestnictwo w zajęciach zdalnych:
W nauczaniu zdalnym nauczyciel koniecznie musi wziąć pod uwagę stresową sytuację uczniów. Nie wiemy, co dzieje się w domu ucznia, z jakimi problemami on się zmaga. Izolacja może wprowadzić do domu przemoc, pogarszająca się sytuacja materialna i choroba w rodzinie może owocować paniką. Przerażonego i zestresowanego ucznia niczego nie nauczymy.
Drodzy Uczniowie i Drodzy Nauczyciele!
Spotykając się wspólnie na zajęciach:
– stwórzcie w trakcie ich trwania przestrzeń, w której będziecie mogli opowiedzieć o swoich emocjach,
– stwórzcie zwyczaj sprawdzania, co u kogo słychać,
– bądźcie wzajemnie dla siebie łagodnymi i cierpliwymi.
Kilka konkretnych sposobów pozwalających odreagować stres i wrócić do równowagi:
– na początku zajęć włączamy muzykę i niech wszyscy wczują się w jej rytm ( może być energetyczna lub wyciszająca),
– w trakcie zajęć – trening rozciągania się na krześle, na którym siedzisz przed komputerem,
– poproszenie wszystkich, żeby określili, jak im idzie praca w skali od 1 do 10,
– otwarcie spotkania krótką medytacją, chwilą na wyciszenie wszelkich nagromadzonych emocji,
– dostosować ilość materiału – lepiej skończyć 10 minut wcześniej!
– zaproponowanie rundy wśród uczniów (oczywiście runda z udziałem nauczyciela – także się wypowiada) pod hasłem: „Jedna rzecz, którą robisz, żeby poczuć się lepiej.”
– na koniec lekcji możecie coś wspólnie zaśpiewać i pochwalić się tym w necie, pokażcie, że macie do siebie dystans i potraficie się spontanicznie dobrze bawić.
Grafika i inspiracja:
https://blog.ceo.org.pl/jak-uczyc-zyczliwosci-w-czasie-nauki-zdalnej-i-nie-tylko/