poczta@zsp.wieruszow.pl | telefon: 62 784 13 21 | faks: 62 784 17 71

ZSP Wieruszów

Wzajemnie życzliwe uczestnictwo w  zajęciach  zdalnych



Wzajemnie życzliwe uczestnictwo w  zajęciach  zdalnych

W czasie nauki zdalnej uwaga nauczycielek i nauczycieli skupia się  na przekazywaniu uczniom treści programowych w możliwie angażujący i atrakcyjny sposób. Poznanie i opanowanie przydatnych narzędzi oraz przygotowanie lekcji dostosowanych do wirtualnej rzeczywistości pochłania większość czasu i energii. Znalezienie przestrzeni na zadbanie o emocjonalne potrzeby uczennic i uczniów to bardzo ważna sprawa. Pielęgnowanie szkolnych relacji i stworzona przy ich pomocy atmosfera wzajemnego wsparcia, zrozumienia, serdeczności i akceptacji będzie służyć dobrej współpracy uczeń-uczeń i uczeń-nauczyciel.

Najważniejsza jest wzajemna życzliwość!

Życzliwość to postawa charakteryzująca się życzeniem dobra innym i uczynnością. Zawiera w sobie: serdeczność, uprzejmość, wyrozumiałość, zrozumienie, współczucie i akceptację. To coś znacznie więcej niż bycie miłym. W życzliwym środowisku jest dużo zrozumienia, współczucia i wzajemnego oddania. Automatycznie spada ilość konfliktów i zachowań agresywnych. Nawiązują się przyjaźnie, pojawia się bliskość, otwartość, radość oraz chęć wzajemnej pomocy.  

– Bądź swoim własnym najlepszym przyjacielem – traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany, 
– Bądź miły dla innych, nie osądzaj ich – każdy potrzebuje dobrego kumpla,
– Bądź uczciwy i godny zaufania,
– Bądź lojalny i wstawiaj się za innymi, jeśli tego potrzebują, 
– Miej odwagę powiedzieć „przepraszam”, jeśli popełnisz błąd, 
– Bądź wsparciem, gdy ktoś ma zły dzień, 
– Baw się dobrze ze swoimi kumplami i pozwól innym bawić się dobrze z Tobą!

https://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/#/quizy

Wzajemnie życzliwe uczestnictwo w  zajęciach  zdalnych: 

W nauczaniu zdalnym nauczyciel koniecznie musi wziąć pod uwagę stresową sytuację uczniów. Nie wiemy, co dzieje się w domu ucznia, z jakimi problemami on się zmaga. Izolacja może wprowadzić do domu przemoc, pogarszająca się sytuacja materialna i choroba w rodzinie może owocować paniką. Przerażonego i zestresowanego ucznia niczego nie nauczymy.

Drodzy Uczniowie i Drodzy Nauczyciele!
Spotykając się wspólnie na zajęciach:
– stwórzcie  w trakcie ich trwania przestrzeń, w której będziecie mogli opowiedzieć  o swoich emocjach,
– stwórzcie zwyczaj sprawdzania, co u kogo słychać,
– bądźcie wzajemnie dla siebie łagodnymi i cierpliwymi.

Kilka konkretnych sposobów pozwalających odreagować stres i wrócić do równowagi: 
– na początku zajęć włączamy muzykę i niech wszyscy wczują się w jej rytm ( może być energetyczna lub wyciszająca), 
– w trakcie zajęć  – trening rozciągania się na krześle, na którym siedzisz przed komputerem,
– poproszenie wszystkich, żeby określili, jak im idzie praca w skali od 1 do 10,
– otwarcie spotkania krótką medytacją, chwilą na wyciszenie wszelkich nagromadzonych emocji,
– dostosować ilość materiału  –  lepiej skończyć 10 minut wcześniej!
– zaproponowanie rundy wśród uczniów (oczywiście runda z udziałem nauczyciela – także się wypowiada) pod hasłem: „Jedna rzecz, którą robisz, żeby poczuć się lepiej.”
– na koniec lekcji możecie coś wspólnie zaśpiewać i pochwalić się tym w necie, pokażcie, że macie do siebie dystans i potraficie się spontanicznie dobrze bawić.

Grafika i inspiracja:

https://blog.ceo.org.pl/jak-uczyc-zyczliwosci-w-czasie-nauki-zdalnej-i-nie-tylko/