poczta@zsp.wieruszow.pl | telefon: 62 784 13 21 | faks: 62 784 17 71

ZSP Wieruszów

„Nie daj się wciągnąć – uzależnienie od alkoholu, narkotyków i dopalaczy” – godzina wychowawcza w klasie 2d i 2r



„Nie daj się wciągnąć – uzależnienie od alkoholu, narkotyków i dopalaczy” – godzina wychowawcza w klasie 2d i 2r

W  lutym 2020 roku  nauczycielki Monika Hejman i Wioletta Żywioł zaprosiły na godzinę wychowawczą pielęgniarkę szkolną Panią Marię Kempa, która przybliżyła młodzieży szkoły branżowej klasy 2 d i 2 r problem uzależnień związany z używkami takimi jak: narkotyki, alkohol, picie w dużej ilości energetyków czy eksperymentowanie z dopalaczami. Celem , każdej godziny wychowawczej    było przekazanie informacji  na temat zachowań  ryzykownych, które często występują u współczesnej młodzieży.  Młodzież została zapoznana z negatywnym  działaniem alkoholu  na organizm człowieka, z  pojęciem zatrucia alkoholowego. Poznali również  definicję uzależnienia oraz  jego objawy.  Szczególnie istotne znaczenie miało przekazanie ważnych  informacji na temat zachowań asertywnych i korzyści płynących z ich stosowania w codziennym życiu.

Uczniowie poprzez rozmowę poszerzyli i usystematyzowali swoją wiedzę na temat substancji psychoaktywnych. Zwrócono uwagę na fakt, że młodzi ludzie bardzo  szybko uzależniają się od alkoholu.  Wyjaśniono,  czym jest uzależnienie i jak się objawia. Szczególnie istotne znaczenie ma asertywność – umiejętność odmowy wszelkim szkodliwym substancjom, zwłaszcza nieuleganie presji grupy  rówieśniczej. Uczestnicy zostali zapoznani również   z   problemem uzależnienia od narkotyków i dopalaczy. Dowiedzieli się, jakie pułapki czyhają na nich w kontakcie z narkotykami i dopalaczami. Spotkanie było okazją do rozmowy  o tym, dlaczego młodzi ludzie sięgają po dopalacze i  narkotyki, czy dzięki nim otrzymują to, czego pragną. Uzyskali wiedzę  z zakresu negatywnych następstw zażywania narkotyków i dopalaczy. Ważnym doświadczeniem była również rozmowa na temat przeżywanych przez młodzież emocji i rozwijania w sobie umiejętności mówienia na temat uczuć.  W ramach zajęć  uczniowie uzyskali odpowiedni zestaw informacji umożliwiający podejmowanie skutecznych decyzji. Cennymi okazały się ćwiczenia, które poruszyły sferę emocjonalną uczniów i odniosły się bezpośrednio do problematyki uzależnienia.  Uczniowie nabyli podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie komunikacji i zachowań asertywnych poprzez pracę nad zwiększeniem świadomości siebie: swoich uczuć,  postaw, wartości, sposobów funkcjonowania w grupie.

Współczesne motywy  picia to: złagodzenie złości, nerwowość, napięcia wewnętrzne, stres, obciążenia psychosocjalne (bezrobocie, problemy w rodzinie, szkole, pracy); alkohol ma stymulować do większego zadowolenia i odprężenia. Nadużywanie alkoholu negatywnie wpływa na otoczenie pijącego; prowadzi do zerwania więzi społecznych w rodzinie, kręgu znajomych i w miejscu pracy. Poszkodowani są zarówno partnerzy życiowi  jak i dzieci, które dorastają w ekstremalnie napiętych warunkach. Na dłuższą metę prowadzi to do daleko idących zaburzeń rozwojowych dziecka. Wydatki na alkohol nierzadko pochłaniają większość dochodów rodziny.

Mamy nadzieję, że spotkania spełniły oczekiwania naszych uczniów i przyczynią się do podejmowania przez nich rozsądnych i  przemyślanych decyzji w przyszłości.

A teraz kilka cennych informacji:

 Siedem czynników ochronnych

  1. Zaufanie do samego siebie i zdolność do sprostania większości zadań.
  2. Wybór odpowiednich przyjaciół i wiedza, do kogo można się zwrócić o pomoc w razie potrzeby.
  3. Nie mieszać potrzeby wiedzy ze zwykłą ciekawością.
  4. Aktywnie podchodzić do życia, nie przyjmować pasywnej postawy.
  5. Rozmawiać o problemach, nie przemilczać ich ani nie dusić w sobie.
  6. Umieć wczuć się w inne osoby, bez zazdrości/zawiści w stosunku do faktycznie, lub rzekomo uprzywilejowanych.
  7. Wytrzymać obciążenia, nie załamywać się od razu.

Szesnaście sposobów na niepalenie

  1. Ustal sobie datę rzucenia palenia. Jeśli możliwe, zrób to razem z przyjaciółką/przyjacielem.
  2. Dopóki jeszcze palisz, zmień swoje nawyki palacza. Pal tylko w szczególnych sytuacjach: wyłącznie na powietrzu; nie rób nic więcej podczas palenia; kiedy sięgasz po papierosa, schowaj go z powrotem do pudełka i odczekaj możliwie długo; spróbuj zamiast zapalić zrobić coś innego.
  3. Zmieniaj marki papierosów.
  4. W chwili rzucenia palenia wyrzuć wszystkie papierosy i usuń popielniczki.
  5. Zmień swoje ranne nawyki:  zamiast przy stole, jedz śniadanie na stojąco.
  6. Kiedy masz ochotę na papierosa, wypij szklankę wody.
  7. Włóż cokolwiek do ust:  gumę do żucia, cukierek etc.
  8. Nagródź się na koniec dnia bez papierosa; obejrzyj dobry film, lub zjedz coś smacznego.
  9. Nie martw się, jeśli w pierwszych dniach niepalenia będziesz senny albo zdenerwowany – to szybko przejdzie.
  10. Zażywaj dużo ruchu: idź na długi spacer, albo na rower.
  11. Myśl o dobrych stronach niepalenia: nie będziesz więcej śmierdzieć papierosami, twoje płuca i serce będą się cieszyć, twoje pocałunki będą smakować lepiej – przekonaj się.
  12. Jeśli masz ochotę zapalić, pomyśl, że będziesz musiał cały odwyk zaczynać od początku. Zajmij się czymś innym.
  13. Każdego wieczora wrzucaj zaoszczędzone na papierosach pieniądze do szkatułki i licz je co jakiś czas.
  14. Informuj  innych, że rzuciłeś palenie i opowiadaj, jak to zrobiłeś.
  15. Jeśli próba rzucenia papierosów nie powiodła się, zacznij raz jeszcze.
  16. Jeśli potrzebujesz więcej pomocy, idź do lekarz, przepisze ci coś stosownego.


Skip to content