Im większy wachlarz metod nauczania zdalnego – tym więcej możliwości dostosowania lekcji do potrzeb konkretnej klasy.
Oto wybrane metody pracy z uczniem przeniesione na pracę zdalną z krótkim opisem sposobu realizacji na lekcji:
Metody podające – służą przekazaniu gotowej wiedzy.
Nazwa metody
|
Sposób realizacji
|
wykład informacyjny
|
• Spotkanie nauczyciela z klasą online w czasie rzeczywistym
• Nagranie przez nauczyciela audio lub wideo oraz udostępnienie go uczniom.
• Wysłanie linku z filmem nagranym przez kogoś innego.
Wykładowca przekazuje informacje słuchaczom. Rola uczniów polega na aktywnym słuchaniu.
Wykład warto uzupełnić pokazem lub prezentacją (udostępnianie pulpitu / prezentacji lub widoku z kamery internetowej). Poczucie humoru i anegdota mogą pomóc w walce z monotonią prelekcji.
|
objaśnianie
|
Nauczyciel tłumaczy uczniom różnorodne tezy. Polega to na wyprowadzeniu jakiegoś twierdzenia z innych, wcześniej już znanych uczniom. Rola uczniów polega na aktywnym słuchaniu oraz zadawaniu pytań. Podczas objaśniania warto wykorzystać prezentację lub wirtualną tablicę.
|
pogadanka
|
Spotkanie online w czasie rzeczywistym.
Rozmowa nauczyciela z uczniami z założeniem, że to nauczyciel jest tu osobą kierującą. Jeśli podczas pogadanki pojawiają się jakieś tezy, warto je spisywać, np. w edytorze tekstu (udostępnianie pulpitu) lub na wirtualnej tablicy.
|
opowiadanie
|
• Spotkanie online w czasie rzeczywistym.
• Nagranie przez nauczyciela audio lub wideo oraz udostępnienie go uczniom.
• Wysłanie linku z nagraniem przygotowanym przez kogoś innego.
Opowiadanie to przedstawienie przez nauczyciela jakiejś akcji, rzeczywistej lub fikcyjnej, która przebiega w określonym czasie. Rola uczniów polega na aktywnym słuchaniu. W celu zwiększenia zainteresowania uczniów można wykorzystać zdjęcia lub prezentację (udostępnianie pulpitu).
|
opis
|
• Spotkanie online w czasie rzeczywistym.
• Nagranie przez nauczyciela audio lub wideo oraz udostępnienie go uczniom.
• Wysłanie linku z filmem nagranym przez kogoś innego.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z nieznanymi im bliżej osobami, rzeczami, zjawiskami przyrody, krajobrazami geograficznymi, wydarzeniami historycznymi itp. Przy opisie warto wykorzystać prezentację lub zdjęcia (udostępnianie pulpitu / prezentacji).
|
Metody eksponujące służą kształtowaniu wartości, zmienianiu ich i organizowaniu w system.
Nazwa metody
|
Sposób realizacji
|
film
|
1. Przygotowanie do odbioru – spotkanie w czasie rzeczywistym lub przekazanie uczniom materiałów do samodzielnego przygotowania się.
2. Projekcja filmu – przekazanie linku do materiału lub przesłanie pliku.
3. Analiza dzieła ze szczególnym zwróceniem uwagi na emocje – spotkanie w czasie rzeczywistym.
|
sztuka teatralna
|
1. Przygotowanie do odbioru – spotkanie w czasie rzeczywistym lub przekazanie materiałów do samodzielnego przygotowania się.
2. Oglądanie przedstawienia – przekazanie linku do materiału.
3. Analiza sztuki teatralnej ze szczególnym zwróceniem uwagi na emocje – spotkanie w czasie rzeczywistym.
|
ekspozycja (np. galeria online)
|
1. Przygotowanie do odbioru – spotkanie w czasie rzeczywistym lub przekazanie materiałów do samodzielnego przygotowania się.
2. Zwiedzanie galerii / oglądanie dzieła sztuki – przekazanie linku do materiału lub przesłanie zdjęcia.
3. Analiza dzieła ze szczególnym zwróceniem uwagi na emocje – spotkanie w czasie rzeczywistym.
|
Metody problemowe:
– klasyczne metody problemowe sprzyjają samodzielnemu szukaniu i weryfikacji rozwiązań danego problemu.
Nazwa metody
|
Sposób realizacji
|
zadanie otwarte
|
• Spotkanie online w czasie rzeczywistym z udostępnioną e-tablicą lub edytorem tekstu, gdzie będą spisywane pomysły.
Sytuację problemową nauczyciel przedstawia uczniom jako treść zadania. Każdy indywidualnie przesyła swoje propozycje rozwiązań wraz z zapisem procesu ich weryfikacji. Na koniec nauczyciel przedstawia klasie zaproponowane rozwiązania. Uczniowie mogą omawiać propozycje innych na forum. Używając dowolnej techniki głosowania, wybierają ich zdaniem najlepsze rozwiązanie.
|
dokument współdzielony (udostępniony)
|
• Dysk wirtualny – pliki dla grup np. edytora tekstu z dostępem dla wybranych uczniów i nauczyciela oraz forum klasowe lub spotkanie online w czasie rzeczywistym.
Nauczyciel przedstawia problem. Podzieleni na grupy uczniowie opracowują swoje wspólne rozwiązanie w dokumencie współdzielonym (z dostępem dla nauczyciela). Efekt pracy każdej z grup podlega na koniec dyskusji na forum ogólnym.
|
forum
|
• Fora lub czaty grupowe oraz forum lub czat klasowy.
• Fora lub czaty grupowe i spotkanie online w czasie rzeczywistym.
Uczniowie zostają podzieleni na grupy, którym nauczyciel zakłada osobne fora (lub czaty). Przedstawia w nich sytuację problemową, z prośbą o proponowanie rozwiązań przez określony czas – uczniowie mogą swoje rozwiązania prezentować tylko swojej grupie. Po zebraniu propozycji następuje faza weryfikacji i omawiania przedstawionych pomysłów najpierw w grupach, a następnie na forum klasowym.
|
Metody aktywizujące:
– metody aktywizujące mają na celu zwiększenie zaangażowania się uczniów w proces kształcenia oddziaływując na Ich zmysły i emocje.
Nazwa metody
|
Sposób realizacji
|
gra dydaktyczna online
|
Nauczyciel przesyła uczniom link do gotowej (lub stworzonej przez siebie) gry dydaktycznej online.
|
metoda sytuacyjna
|
1. Nauczyciel przedstawia uczniom pewną złożoną sytuację – poprzez spotkanie online w czasie rzeczywistym lub udostępniony film (link).
2. Podczas spotkania online w czasie rzeczywistym uczniowie omawiają rację „za” i „przeciw”. Wyniki dyskusji można spisywać na e-tablicy bądź w udostępnionym widoku edytora tekstu (np. w tabeli).
|
burza mózgów
|
Dyskusja, która odbywa się na spotkaniu w czasie rzeczywistym.
1. Spisywanie wszystkich pomysłów na e-tablicy lub w udostępnionym przez nauczyciela edytorze tekstu.
2. Ocena każdego pomysłu.
|
dyskusja wielokrotna
|
1. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, o odmiennych stanowiskach w jakiejś sprawie.
2. Wewnątrz grup przygotowują stosowne argumenty. Poprzez forum grupy, czat, rozmowę online.
3. Cała klasa łączy się na spotkaniu online w czasie rzeczywistym. Grupy przedstawiają swoje argumenty.
|
Metody praktyczne:
– metody praktyczne służą włączenie uczącego się do realizowania zadań praktyczny.
Nazwa metody
|
Sposób realizacji
|
schematy, opisy, instrukcje
|
Uczniowie otrzymują od nauczyciela spis reguł i sposobów działania, według których mają postępować (np. w formie kolejnych kroków procedury) w pliku tekstowym (Word, pdf).
Podczas realizacji zadania powinno być dostępne forum, na którym uczący się będą mogli w razie niepowodzeń lub wątpliwości uzyskać pomoc wykładowcy lub innych uczestników kursu.
|
ćwiczenia przedmiotowe
|
Nauczyciel przesyła uczniom link do gotowej (lub stworzonej przez siebie) strony ćwiczeniowej.
|
metoda projektu
|
1. Nauczyciel przekazuje uczniom instrukcję postępowania przy opracowywaniu projektu, np. w pliku.
2. Uczniowie zostają podzieleni na grupy, która opracowuje projekt poprzez edycję współdzielonego pliku lub folderu.
3. Prezentacja projektów podczas spotkania online w czasie rzeczywistym.
|
Metody programowane:
-metody programowane mają na celu opanowanie przez ucznia partii materiału z ciągłą weryfikacją stopnia przyswojenia wiedzy.
Metody te zakładają podzielenie i ustrukturyzowanie materiału w taki sposób, by kolejne partie przedzielone były pytaniami kontrolnymi – sprawdzającymi czy uczeń zrozumiał i zapamiętał określone treści. Przejście do następnych tematów jest możliwe dopiero wtedy, gdy uczeń udzieli poprawnej odpowiedzi. Odpowiedzi błędne powinny kierować do bloków uzupełniających, powtarzających i wyjaśniających, dzięki którym uczeń będzie mógł skorygować swoją odpowiedź. Zestawy pytań kontrolnych powinny być mieszane – pytania zamknięte oraz krótkiej odpowiedzi. Pytania powinny być tak skonstruowane, by sprawdzały zrozumienie danego zagadnienia. Punkty kontrolne mogą też pełnić funkcję punktów węzłowych, w których uczący się może wybrać z kilku możliwości swoją dalszą ścieżkę uczenia się w zależności od zainteresowań czy potrzeb.
Nazwa metody
|
Sposób realizacji
|
kurs online
(np. w moodle)
|
Organizując kurs online do realizacji danego działu (zagadnienia), należy pamiętać, że treści wprowadzające zagadnienie powinny zostać pogrupowane w bloki tematyczne. Po każdym bloku sprawdza się zrozumienie tematu przez uczestnika. Zależnie od wyników albo uczestnik przechodzi dalej, albo jest odsyłany do powtórzenia tematu po raz kolejny.
|
escape room
|
Escape room jest ostatnio modną metodą. Można go stworzyć za pomocą formularza online lub gotowej aplikacji. Najczęściej polega na sprawdzeniu wiedzy z pewnego materiału. Aby zakwalifikować go jako metodę programowaną należy po każdej „porażce” odesłać ucznia do informacji lub zadań do przećwiczenia (np. do strony z podręcznika, linku do e-podręcznika, filmu lub ćwiczeń online).
|
Myśl przewodnia zaczerpnięta od P. Aleksandry Grzybowskiej( nauczyciel-konsultant ds. diagnoz- Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku)