Rodzice

Regulamin Rady Rodziców
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych
im. Stanisława Staszica w Wieruszowie

Rada Rodziców jest społecznym organem szkoły, powołanym ustawowo w celu reprezentowania ogółu rodziców uczniów i wpływania na pracę szkoły oraz wspierania pracy nauczycieli i czynnego uczestnictwa w rozwiązywaniu wewnętrznych spraw szkoły.


Rozdział I
Postanowienia ogólne

§1

Rada Rodziców działa na podstawie art. 53 i 54 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.), Statutu Szkoły i postanowień niniejszego regulaminu.


Rozdział II
Cele i zadania Rady Rodziców

§2

Rada Rodziców jest organizacją wewnątrzszkolną mającą na celu:

1. zapewnienie współpracy rodziców ze szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej w szkole i środowisku,

2. prezentowanie stanowiska rodziców i składanie wniosków do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny, we wszystkich istotnych sprawach szkoły,

3. pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki, oraz udzielanie pomocy materialnej szkole w tym zakresie.

§3

Zadaniem Rady Rodziców jest w szczególności:

1. Współudział w realizacji zadań ogólnoszkolnych,

2. Gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy,

3. Współudział rodziców w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów,

4. Podejmowanie działań służących zwiększeniu funduszy szkoły,

5. Współudział w organizacji różnych form wypoczynku dzieci np. wycieczki.


Rozdział III
Kompetencje Rady Rodziców

§4

Do kompetencji Rady Rodziców należy:

1. Występowanie do dyrektora szkoły i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich istotnych sprawach szkoły.

2. Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:

a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,

b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

3. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.

4. Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

5. Wyrażenie opinii w sprawie podjęcia przez stowarzyszenie lub inną organizację działalności w szkole.

6. Ustalanie w porozumieniu z dyrektorem szkoły wzoru norm obowiązujących w szkole, a dotyczących wyglądu ucznia i estetyki jego ubioru.

7. Wyrażenie opinii o pracy nauczyciela na zakończenie stażu zgodnie z procedurami awansu zawodowego.

8. Współuczestnictwo w wyborze dyrektora szkoły poprzez wytypowanie dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej.


Rozdział IV
Skład i struktura Rady Rodziców oraz sposób jej powołania

§5

1. Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółu rodziców jest zebranie rodziców klasy.

2. Zebranie rodziców klasy wybiera spośród siebie "Oddziałową Radę Rodziców" składającą się z trzech osób: przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.

3. Zebranie rodziców klasy spośród osób wchodzących w skład Oddziałowej Rady Rodziców, o której mowa w ust. 2, w głosowaniu tajnym dokonuje wyboru jednego przedstawiciela do Rady Rodziców.

4. W wyborach, o których mowa w ust. 2 i 3 jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców każdym roku szkolnym.

§6

1. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w sposób określony w §6 ust. 2-4.

2. Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok szkolny.

§7

1. Zebranie Rady Rodziców, w głosowaniu tajnym lub jawnym, wybiera spośród siebie:

a) Prezydium Rady Rodziców, jako wewnętrzny organ kierujący pracami Rady Rodziców,

b) Komisję Rewizyjną, jako organ kontrolny Rady Rodziców.

2. Prezydium Rady Rodziców składa się z 7 członków: przewodniczącego, zastępcy, sekretarza, skarbnika i 3 członków. Prezydium dokonuje swego ukonstytuowania na swym pierwszym posiedzeniu.

3. Komisja Rewizyjna składa się z czterech osób. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają przewodniczącego i sekretarza na pierwszym swoim posiedzeniu.

4. Rada Rodziców może tworzyć stałe lub doraźne komisje i zespoły problemowe.


Rozdział V
Tryb podejmowania uchwał przez Radę Rodziców i jej organy wewnętrzne

§8

1. Uchwały podejmuje się zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy regulaminowego składu danego organu.

2. Listę uczestników posiedzenia danego organu oraz quorum ustala każdorazowo sekretarz organu lub przewodniczący.

3. Wszystkie posiedzenia są protokołowane. Podjęte uchwały są odnotowywane w protokole. Uchwały podejmowane przez Radę Rodziców są numerowane odrębnie dla każdego roku. Oddziałowe Rady Rodziców decydują samodzielnie, czy protokołować swoje posiedzenia. Za prawidłowe prowadzenie dokumentacji z posiedzeń Zebrania Rady Rodziców i Prezydium odpowiada sekretarz Rady Rodziców.

4. Na zaproszenie Rady Rodziców lub jej organów w posiedzeniach może uczestniczyć Dyrektor Szkoły oraz inne osoby.

§9

1. Zebranie Rady Rodziców jest najwyższą władzą ogółu rodziców.

2. Zebranie Rady Rodziców zwołuje przewodniczący lub jego zastępca nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym.

3. Zebranie Rady Rodziców może być zwołane także w każdym czasie na wniosek Oddziałowych Rad Rodziców z co najmniej 3 klas, na wniosek Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej - złożony do Prezydium Rady.

4. Do wyłącznej właściwości Zebrania Rady Rodziców należy:

a) ustalenie wysokości rocznej składki rodziców i terminu dokonywania wpłat,

b) zatwierdzenie planu finansowego Rady Rodziców,

c) zatwierdzenie Planu działania Rady Rodziców,

d) przyjęcie sprawozdania ustępującego Prezydium Rady z działalności w okresie sprawozdawczym,

e) zapoznanie się ze sprawozdaniem Komisji Rewizyjnej i udzielenie (lub nie udzielenie) absolutorium ustępującemu organowi,

f) uchwalanie zmian w Regulaminie Rady Rodziców.

§10

1. Zadania Prezydium Rady Rodziców:

a) opracowanie planu pracy Rady Rodziców,

b) opracowanie planu finansowego Rady Rodziców,

c) reprezentowanie Rady Rodziców w posiedzeniach Rady Pedagogicznej,

d) koordynowanie działalności Oddziałowych Rad Rodziców,

e) odbywanie zebrań w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał,

f) czuwanie nad prawidłową realizacją planu pracy Rady Rodziców,

g) gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych zgodnie z przyjętym planem finansowym,

h) inicjowanie działań mających na celu pozyskanie dodatkowych środków finansowych oraz doskonalenie organizacji nauczania, pracy wychowawczej i opiekuńczej w szkole i środowisku,

i) bieżące reprezentowanie Rady Rodziców i podejmowanie decyzji w jej imieniu, w ramach zadań i kompetencji określonych w §2-4, w okresie między zebraniami Rady,

j) coroczne składanie sprawozdania ze swej działalności przed rodzicami na Zebraniu Rady Rodziców.

2. Prezydium Rady Rodziców w uzasadnionych przypadkach może dokonywać zmian w przyjętym planie pracy i planie finansowym Rady. Do dokonania zmiany wymagana jest obecność i zgoda wszystkich członków Prezydium.

§11

Zadania Przewodniczącego Rady Rodziców:

1. Zwołuje i prowadzi Zebrania Rady Rodziców i Prezydium Rady Rodziców.

2. W zależności od potrzeb zaprasza dyrektora szkoły lub inne osoby na Zebrania Rady Rodziców i posiedzenia Prezydium.

3. Podpisuje dokumenty w imieniu Rady Rodziców.

4. Reprezentuje Radę Rodziców w uroczystościach szkolnych i kontaktach z innymi organami szkoły.

§12

Zadania Sekretarza Rady Rodziców:

1. Przygotowywanie i protokołowanie zebrań Rady Rodziców i Prezydium.

2. Prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców.

§13

Zadaniem Skarbnika Rady Rodziców jest obsługa finansowo-księgowa Rady zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§14

Komisja Rewizyjna ma za zadanie czuwanie nad zgodnością działalności Rady Rodziców z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:

1. Dokonywanie raz w roku kontroli działalności Prezydium Rady Rodziców pod względem zgodności wydatków z przyjętym planem działania i planem finansowym.

2. Składanie rodzicom rocznych sprawozdań wraz z wnioskami pokontrolnymi na Zebraniu Rady Rodziców.

§15

Zadaniem Oddziałowej Rady Rodziców jest przede wszystkim realizacja celów Rady Rodziców w obszarze klasy, którą reprezentują. Do jej zadań należy:

1. Zwoływanie zebrań klasowych rodziców.

2. Współdziałanie z nauczycielami.

3. Współpraca z Prezydium Rady Rodziców przy organizacji imprez ogólnoszkolnych działaniach mających na celu pozyskanie dodatkowych funduszy.


Rozdział VI
Zasady działalności finansowej Rady Rodziców

§16

1. Rada Rodziców prowadzi działalność finansową w oparciu o obowiązujące przepisy.

2. Fundusze Rady Rodziców powstają:

a) ze składek rodziców, ustalonych w sposób określony w §9 ust. 3 pkt. 1,

b) wpływów od firm i sponsorów indywidualnych,

c) z innych źródeł.

3. Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę niż przyjęta na Zebraniu Rady Rodziców.

4. Rada Oddziałowa, na wniosek wychowawcy lub rodzica, może zwolnić z całości lub części składki na rzecz Rady Rodziców.

5. Fundusze Rady Rodziców lokowane są na koncie w banku.

6. Do zawierania umów i składania oświadczeń woli, w szczególności w sprawach finansowych, wymagane są podpisy dwóch członków Prezydium łącznie.

7. Wydatkowanie funduszy Rady Rodziców musi być zgodne z planem finansowym przyjętym przez Radę Rodziców.


Rozdział VII
Postanowienia końcowe

§17

1. Członkowie Rady Rodziców pełnią swoją funkcję społecznie.

2. Członkowie Rady Rodziców nie wywiązujący się ze swoich zadań mogą być odwołani przed upływem kadencji przez właściwe zebranie rodziców.

3. W miejsce ustępujących lub odwołanych członków wybiera się nowych. Odwołanie i powołanie nowych członków odbywa się w drodze uchwały odpowiednio Rady Oddziałowej lub Rady Rodziców.

4. Prezydium Rady Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowego Prezydium, co powinno nastąpić nie później niż do końca września danego roku szkolnego.

5. Skarbnik i Sekretarz ustępującego Prezydium przekazuje protokołem dokumentację działalności Rady Rodziców nowo wybranemu Przewodniczącemu Rady Rodziców.

§18

1. Sprawy nie ujęte w niniejszym Regulaminie wymagają zatwierdzenia przez Zebranie Rady Rodziców.

2. Zmiany w Regulaminie mogą nastąpić w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.

§19

Traci moc Regulamin Rady Rodziców obowiązujący do 16.11.2007 roku.

§20

Regulamin obowiązuje z dniem uchwalenia.



Regulamin został przyjęty Uchwałą Nr 1 przez Zebranie Rady Rodziców w dniu 16.11.2007 roku.

Przewodnicząca Rady Rodziców
Irena Suchanecka

Wieruszów ZSP Staszic Ajtner
Projekt i wykonanie Z S P Wieruszów